Jeśli jesteś studentem/ką i ukończyłeś/aś przynajmniej semestr studiów na UW, możesz zostać tutorem studenta ze spektrum autyzmu (dalej: “uczestnika programu”). Do Twoich obowiązków będą należały regularne spotkania z uczestnikiem programu i wspieranie go w funkcjonowaniu na uczelni przez okres minimum semestru.

Najczęściej będziesz wspierał/a osobę studiującą na tym samym lub podobnym kierunku, co Ty. Przed rozpoczęciem programu odbędziesz szkolenie wprowadzające, na którym zdobędziesz wiedzę na temat spektrum autyzmu oraz Twoich obowiązków jako tutora. Przez cały okres trwania programu będziesz w regularnym kontakcie z psychologiem z Centrum Wsparcia Akademickiego, który pomoże Ci zaplanować i wykonać powierzone Ci zadania.

Zakres wsparcia, którego potrzebują studenci ze spektrum autyzmu, jest bardzo różny, jednak najczęściej obejmuje on jeden lub więcej z następujących obszarów:

  1. Wsparcie w planowaniu pracy i uczeniu się – pomoc w rozplanowaniu obowiązków, podzieleniu zadań na mniejsze części czy opanowaniu technik szukania i selekcji informacji.
  2. Wsparcie w sprawach organizacyjnych i formalnych – pomoc w komunikacji z wykładowcami i dziekanatem, wskazanie źródeł informacji w sprawach formalnych.
  3. Wsparcie w nawiązywaniu kontaktów z innymi – pomoc w lepszej orientacji w życiu studenckim, wskazanie potencjalnych źródeł znajomych i omawianie bieżących sytuacji społecznych.
  4. Orientacja w przestrzeni i usługach uniwersytetu – pomoc w orientacji na kampusie i w budynkach uniwersytetu, nauka korzystania z czytelni, wypożyczalni i innych usług dla studentów.

Do podstawowych obowiązków tutora należą:

  • Cotygodniowe spotkania z uczestnikiem programu (w warunkach pandemii mogą być to spotkania zdalne).
  • Bieżący kontakt z uczestnikiem (np. przez komunikator lub telefon).
  • Cotygodniowy kontakt z psychologiem z Centrum Wsparcia Akademickiego.
  • Dwa grupowe spotkania superwizyjne w semestrze.

Jako tutor będziesz zatrudniony/a na umowę o pracę (w wymiarze 1/10 etatu) na Uniwersytecie Warszawskim. Dzięki udziałowi w programie:

  • Wesprzesz innego studenta w realizacji jego potencjału na uczelni.
  • Nawiążesz kontakty z innymi studentami – tutorami oraz studentami ze spektrum.
  • Rozwiniesz swoje umiejętności społeczne, komunikacyjne i organizacyjne.
  • Zdobędziesz rzetelną wiedzę na temat osób ze spektrum autyzmu.
    Nabędziesz doświadczenie zawodowe cenione przez pracodawców.

Cechy dobrego tutora to:

  • Dyspozycyjność czasowa: minimum semestr, z możliwością dłuższego zaangażowania; średnio 4 godziny w tygodniu
  • Zaangażowanie w życie uczelni
  • Dobra organizacja pracy i czasu
  • Obowiązkowość i odpowiedzialność
  • Wysokie kompetencje społeczne i komunikacyjne
  • Stabilny stan psychiczny

Jak się zgłosić?

  1. Należy wypełnić formularz zgłoszeniowy (link poniżej). Wysłanie formularza jest jedynie deklaracją chęci udziału w programie.
  2. Jeśli będziemy szukać tutora o Twoim profilu (np. studiującego na Twoim kierunku), zadzwonimy do Ciebie i umówimy się na spotkanie wstępne. W innym przypadku możemy nie odezwać się do Ciebie.
  3. Jeśli zostaniesz zakwalifikowany/a do roli tutora, odbędziesz szkolenie wprowadzające przeprowadzone przez psychologa z Centrum Wsparcia Akademickiego.
  4. Następnie zapoznasz się ze studentem, którego będziesz wspierać, i rozpoczniecie regularne spotkania.

Zgłoś się do roli tutora!

Formularz zgłoszeniowy dla osób chcących zostać TUTORAMI – otwiera nowe okno

Czy osoby w spektrum autyzmu też mogą zostać tutorami?

Tak, osoby w spektrum autyzmu również mogą zgłosić się do programu. Te osoby przejdą przez ten sam proces rekrutacji, co inni kandydaci.

Masz pytania?

Napisz do koordynatorek programu:

Katarzyna Płucienniczak: k.pluciennic@uw.edu.pl

Małgorzata Cychowska: m.cychowska3@uw.edu.pl

Wróć do strony o tutoringu