BON jako jednostka od lat zajmująca się adaptacją materiałów dydaktycznych posiada unikalną wiedzę i doświadczenie w zakresie tworzenia pomocy dydaktycznych przeznaczonych dla osób słabowidzących i niewidomych. Działania te znalazły uznanie zarówno wśród instytucji działających w tym obszarze jak i ze strony Ministerstwa Edukacji, gdy w 2011 r. opracowanie BON zawierające wytyczne w zakresie tworzenia adaptacji dla osób z niepełnosprawnością wzroku stały się standardem rekomendowanym przez MEN w tym zakresie. Od tego czasu Ministerstwo regularnie powierza BON przygotowanie adaptacji podręczników szkolnych w wersjach dla uczniów słabowidzących i niewidomych.

Adaptacje dla uczniów niewidomych przygotowywane są w systemie Braille’a według „Zasad adaptacji materiałów dydaktycznych do wersji brajlowskiej”, Paweł Wdówik, Uniwersytet Warszawski, Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych, Warszawa 2011, oraz materiałów uzupełniających:

1) Instrukcja tworzenia i adaptowania ilustracji i materiałów tyflograficznych dla uczniów niewidomych, opracowana przez zespół tyflopedagogów ze Specjalnych Ośrodków Szkolno-Wychowawczych w Polsce. Bydgoszcz, Kraków, Laski, Owińska 2011;

2) Brajlowska notacja matematyczna fizyczna chemiczna wyd. II, Kraków, Laski, Łódź 2011;

3) Zasady tworzenia i adaptowania grafiki dla uczniów niewidomych, opracowane przez nauczycieli Specjalnych Ośrodków Szkolno-Wychowawczych dla Niewidomych i Słabowidzących w Polsce. Bydgoszcz, Laski, Łódź 2011.

Adaptacje dla uczniów niewidomych dokonywane z pełną adaptacją warstwy graficznej i tekstowej są wg „Zasad adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących” pod redakcją Donaty Kończyk, Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011

Przygotowane adaptacje podlegają ocenie ekspertów MEN, a po ich akceptacji zostają udostępnione w serwisie https://adaptacje.ore.edu.pl oraz są drukowane wedle zamówień ze szkół.

Ilość podręczników opracowanych na zlecenie MEN w kolejnych latach:

RokAdaptacje w systemie Braille’aAdaptacje dla uczniów słabowidzących
20106625
20116641
20124170
20134559
20145045
20152124
20162327
20172020
20181515
20191414
20201515
20211111
202254
202336

Działanie związane z opracowaniem adaptacji podręczników szkolnych realizowane jest każdorazowo w oparciu o uchwałę Senatu Uniwersytetu Warszawskiego wyrażającą akceptację na to działanie. Obecnie jest to uchwała nr 194 Senatu Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 16 listopada 2022 r. w sprawie zlecenia przez Ministra Edukacji i Nauki  wykonania zadania w dziedzinie nauczania. Adaptacje wykonane są ze środków i na zlecenie Ministra Edukacji i Nauki.