Adaptacja podręczników szkolnych dla uczniów niewidomych i słabowidzących
Opublikowane w: Adaptacja podręczników szkolnych
Autor: BON, Dodane w dniu: 28-03-2024
BON jako jednostka od lat zajmująca się adaptacją materiałów dydaktycznych posiada unikalną wiedzę i doświadczenie w zakresie tworzenia pomocy dydaktycznych przeznaczonych dla osób słabowidzących i niewidomych. Działania te znalazły uznanie zarówno wśród instytucji działających w tym obszarze jak i ze strony Ministerstwa Edukacji, gdy w 2011 r. opracowanie BON zawierające wytyczne w zakresie tworzenia adaptacji dla osób z niepełnosprawnością wzroku stały się standardem rekomendowanym przez MEN w tym zakresie. Od tego czasu Ministerstwo regularnie powierza BON przygotowanie adaptacji podręczników szkolnych w wersjach dla uczniów słabowidzących i niewidomych.
Adaptacje dla uczniów niewidomych przygotowywane są w systemie Braille’a według „Zasad adaptacji materiałów dydaktycznych do wersji brajlowskiej”, Paweł Wdówik, Uniwersytet Warszawski, Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych, Warszawa 2011, oraz materiałów uzupełniających:
1) Instrukcja tworzenia i adaptowania ilustracji i materiałów tyflograficznych dla uczniów niewidomych, opracowana przez zespół tyflopedagogów ze Specjalnych Ośrodków Szkolno-Wychowawczych w Polsce. Bydgoszcz, Kraków, Laski, Owińska 2011;
2) Brajlowska notacja matematyczna fizyczna chemiczna wyd. II, Kraków, Laski, Łódź 2011;
3) Zasady tworzenia i adaptowania grafiki dla uczniów niewidomych, opracowane przez nauczycieli Specjalnych Ośrodków Szkolno-Wychowawczych dla Niewidomych i Słabowidzących w Polsce. Bydgoszcz, Laski, Łódź 2011.
Adaptacje dla uczniów niewidomych dokonywane z pełną adaptacją warstwy graficznej i tekstowej są wg „Zasad adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących” pod redakcją Donaty Kończyk, Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011
Przygotowane adaptacje podlegają ocenie ekspertów MEN, a po ich akceptacji zostają udostępnione w serwisie https://adaptacje.ore.edu.pl oraz są drukowane wedle zamówień ze szkół.
Ilość podręczników opracowanych na zlecenie MEN w kolejnych latach:
Rok | Adaptacje w systemie Braille’a | Adaptacje dla uczniów słabowidzących |
---|---|---|
2010 | 66 | 25 |
2011 | 66 | 41 |
2012 | 41 | 70 |
2013 | 45 | 59 |
2014 | 50 | 45 |
2015 | 21 | 24 |
2016 | 23 | 27 |
2017 | 20 | 20 |
2018 | 15 | 15 |
2019 | 14 | 14 |
2020 | 15 | 15 |
2021 | 11 | 11 |
2022 | 5 | 4 |
2023 | 3 | 6 |
Działanie związane z opracowaniem adaptacji podręczników szkolnych realizowane jest każdorazowo w oparciu o uchwałę Senatu Uniwersytetu Warszawskiego wyrażającą akceptację na to działanie. Obecnie jest to uchwała nr 194 Senatu Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 16 listopada 2022 r. w sprawie zlecenia przez Ministra Edukacji i Nauki wykonania zadania w dziedzinie nauczania. Adaptacje wykonane są ze środków i na zlecenie Ministra Edukacji i Nauki.