Raport z badania na temat problemów studentów UW ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się podczas nauczania zdalnego w czasie COVID-19
Opublikowane w: Zadanie: Centrum wspierania studentów z problemami neurorozwojowymi i neurologicznymi, Aktualności
Autor: BON, Dodane w dniu: 20-10-2020
Przedstawiamy raport z badania naukowego przeprowadzonego w Biurze ds. Osób Niepełnosprawnych w zespole pod kierownictwem dr Joanny Zawadki (specjalistka ds. dysleksji w projekcie „Uniwersytet dla wszystkich – Level up”) przeprowadzonego w lipcu 2020 roku.
Celem badania było rozpoznanie problemów związanych ze zdalną nauką studentów i studentek UW ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i próba odpowiedzi na następujące pytania badawcze:
- Jak osoby studiujące na UW z różnym nasileniem specyficznych trudności w uczeniu się (w tym z dysleksją) radziły sobie z nauczaniem zdalnym w semestrze letnim r. a. 2019/2020 w czasie epidemii COVID-19?
- Jakie problemy z nauką i organizacją studiowania miały osoby studiujące na UW (w tym osoby z dysleksją) w związku z nauczaniem zdalnym w czasie epidemii COVID-19 w semestrze letnim r. a. 2019/2020?
- Czy możemy zaobserwować różnice między osobami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się a osobami bez takich trudności w odniesieniu do nagłych zmian związanych z formą nauczania?
Dokonano analizy porównawczej wyników trzech grup: osób z diagnozą dysleksji (N = 216), osób bez formalnej diagnozy, ale zgłaszających trudności charakterystyczne dla dysleksji (N = 201) oraz osób typowo czytających (N = 216).
Raport pozwolił na sformułowanie wstępnych rekomendacji dla nauczycieli akademickich UW w zakresie planowania zajęć w trybie zdalnym w kolejnych semestrach.