W ramach zadania powstanie także nowy odpowiadający współczesnym technologiom system do zdalnego udostępniania zbiorów na bazie AKADEMICKIEJ BIBLIOTEKI CYFROWEJ. Akademicka Biblioteka Cyfrowa to baza zbiorów cyfrowych literatury naukowej i podręczników akademickich opracowanych specjalnie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, które nie są w stanie korzystać ze standardowych materiałów drukowanych. System ABC funkcjonuje od wielu lat (www.abc.uw.edu.pl) gromadząc kilkadziesiąt tysięcy zbiorów, i udostępniając je uprawnionym osobom z całego kraju. System ma postać rozproszoną, w którym zasoby umiejscowione są na serwerach uczelni partnerskich (obecnie około 20 uczelni), a użytkownik otrzymuje łączny katalog, w którym może wyszukiwać zbiory w oparciu o dane bibliograficzne, oraz je pobierać do potrzeb własnej pracy naukowej.

Obecny system ABC jest mocno przestarzały, dlatego zakładane jest opracowanie nowego systemu, wdrażającego nowe funkcjonalności, w tym. m.in. responsywność interfejsu, dodanie przeglądarki on-line, dodanie funkcjonalności katalogowania zbiorów w formatach e-książek i wiele innych usprawnień.

Do końca 2020 r. zakładamy opracowanie szczegółowej specyfikacji nowego systemu ABC, a od 2021 r. rozpoczęcie prac programistycznych.

Zachęcamy administratorów uczelni partnerskich oraz obecnych użytkowników ABC do zgłaszania swoich spostrzeżeń i propozycji zmian. Osobą odpowiedzialną za opracowanie specyfikacji jest p. Sylwester Piekarski, email: s.piekarski@uw.edu.pl. Koordynatorem zadania jest p. Sławomir Rzepecki, email: s.rzepecki@uw.edu.pl.