Raport z sondażu “Specyficzne trudności w uczeniu się u studentów z perspektywy nauczycieli akademickich Uniwersytetu Warszawskiego”
Opublikowane w: Zadanie: Centrum wspierania studentów z problemami neurorozwojowymi i neurologicznymi
Autor: BON, Dodane w dniu: 24-03-2021
Przedstawiamy raport z badania na temat postrzegania specyficznych trudności w uczeniu się przez nauczycieli akademickich przeprowadzonego w Biurze ds. Osób z Niepełnosprawnością w zespole ds. dysleksji w grudniu 2020 i styczniu 2021.
Badanie miało charakter sondażowy i eksploracyjny, a jego głównym celem było poznanie poglądów nauczycieli akademickich na temat specyficznych trudności w uczeniu się (w szczególności dysleksji, dysgrafii i dysortografii) w odniesieniu do studentów Uniwersytetu Warszawskiego i innych uczelni wyższych, w których ankietowani prowadzili zajęcia dydaktyczne. Badanie było skierowane do wszystkich wykładowców Uniwersytetu Warszawskiego, w tym doktorantów prowadzących zajęcia dydaktyczne.
N = 195 osób wypełniło całość ankiety.
Przeprowadzone badanie pozwoliło poznać dotychczasowe doświadczenia nauczycieli akademickich Uniwersytetu Warszawskiego w zakresie nauczania studentów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (z dysleksją, dysortografią i dysgrafią). Ważnym elementem badania, w kontekście planowanych w projekcie działań, było poznanie opinii na temat dostosowywania metod nauczania i form egzaminowania, pozwalających na wyrównanie szans edukacyjnych osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Wstępna analiza pozwoliła zorientować się, jaki procent nauczycieli akademickich biorących udział w ankiecie trafnie ocenia skalę i rozumie specyfikę trudności tej grupy studentów. Wyniki pozwolą na adekwatne zaplanowanie szkoleń dla nauczycieli akademickich w ramach projektu “Uniwersytet dla wszystkich – Level up”.
Zapraszamy do lektury.